A kísérlet során az derült ki, nagyon nem mindegy, milyen az a dicséret, amit a gyerek kap. Carol Dweck, a Columbia egyetem kutatója 400 ötödikessel végzett el egy kísérletet. Minden egyes gyerekkel (egyenként) egy egyszerű, képes IQ tesztet töltettek ki. Amikor végeztek a teszttel, minden gyerek egy egyszerű, egyetlen mondatból álló dicséretet kapott. Véletlenszerűen választották ki, melyik gyereknek mondják azt, hogy a tesztje jó lett, mert “te nagyon ügyes vagy ebben” és melyiknek azt, hogy a teszt jó lett, mert “biztosan nagyon keményen dolgoztál”.
Ezt követően a gyerekeknek felajánlották, hogy kitölthetnek egy újabb feladatlapot. Választhattak, hogy egy olyanba kezdenek bele, ami nehezebb lesz, mint az első, de a kutatók szerint nagyon sokat lehet belőle tanulni. A másik lehetőség az volt, hogy kitöltenek egy tesztet, ami ugyanannyira könnyű, mint az első volt. A nehezebb feladatot választotta azok 90 százaléka, akiket az erőfeszítésükért dicsértek meg. Akiket viszont a képességeikért, ők többségében megint a könnyű tesztet választották. Az “okos” gyerekek nem kockáztattak.
A kísérlet egy következő szakaszában a gyerekek nem választhattak. Az első teszt után mindannyian egy nagyon nehezet kaptak, olyat, ami két évvel idősebbek számára lett volna megfelelő. Ahogyan várható volt, egyetlen gyerek sem tudta megoldani a feladatokat.
Csakhogy a reakció a kudarcra nagyon is különböző volt a két csoportban. Azok, akik a befektetett munka miatt kaptak dícséretet, nem keseredtek el. Nagyon keményen próbálkoztak, minden lehetséges, általuk ismert módon próbálták megoldani a feladatokat. És úgy gondolták, legközelebb majd még keményebben kell dolgozniuk, és sokan – teljesen önmaguktól – közölték, hogy ez a kedvenc feladatlapjuk.
A korábban az okosságukért megdícsért gyerekek viszont teljesen letörtek, és arra a következtetésre jutottak, hogy ők valójában nem is okosak. És közben rémesen érezték magukat, izzadtak és szenvedtek.
De ezzel nem volt vége. Miután minden gyereket kitettek a garantált kudarcnak, következett egy harmadik adag feladat. Ez épp annyira könnyű volt, mint a legelső sorozat. A kemény munkáért dicsért gyerekek itt átlagosan 30 százalékkal teljesítettek jobban, mint először. Az eszükért dicsért gyerekek eredménye viszont 20 százalékot romlott.
Dweck számított arra, hogy a dicséret fajtája befolyásolja a gyerekek teljesítményét, de a mérték még őt is meglepte.
“Amikor egy gyereket a kemény munkáért dicsérünk, egy olyan változótól tesszük függővé a sikert, amelyet kontrollálni tud. Az ilyen gyerekek úgy tekintenek magukra, mint akiknek a kezében van a siker kulcsa. Amikor a született képességek fontosságát hangsúlyozzuk, elvesszük tőlük a kontroll lehetőségét, ami nem ad megfelelő eszközöket a kudarc kezelésére.” – véli Dweck. A további interjúk során a kutatók feltárták, hogy azok a gyerekek, akik az okosságot tartják fontosnak, magukban le is értékelik az erőfeszítés fontosságát. “Okos vagyok, nekem nem kell keményen küzdenem” – gondolják. Az ő szemükben az erőfeszítés annak a nyílt beismerése, hogy valaki nem tehetséges.
Ugyanez a kísérlet ugyanilyen eredményeket hozott minden társadalmi osztály gyerekei között, a nem megfelelő dicséret negatív hatása fiúkat és lányokat egyaránt érintett – a legkeményebben a legokosabb lányokat – ők bírták a legkevésbé elviselni, ha valamiben nem voltak azonnal tökéletesen jók. Még az óvodások sem voltak immúnisak erre a jelenségre.